Wednesday, April 18, 2012

DIALOG PENDIDIKAN KEBANGSAAN


18/04/2012, KAPIT : Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca. Alhamdulillah sempena menyambut total pageview yang ke-3000 ini, saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pembaca dan 28 friends blog ini kerana terus memberikan sokongan. Jika bukan kerana saya tersilap reset total pageview suatu ketika dahulu, pasti ia sudah mencecah hampir 4000 sejak blog ini direka oleh saudari Hasnorwani, salah seorang pembaca buku saya,’Jom Ke Pedalaman’ dahulu.

Saya menyedari bahawa blog ini banyak kekurangan khususnya dari sudut input dan konsistensi entry yang dimasukkan. InsyaAllah ia akan dibaiki dari semasa ke semasa. Hari ini sekadar menyambung entry yang terdahulu mengenai pelan induk penambahbaikan pembelajaran di pedalaman, kita semua dapat melihat sedikit sinar mengenainya.

Barangkali sekadar kebetulan, lebih kurang sebulan lepas tidak lama selepas saya menulis entry berkenaan keperluan sebuah pelan induk untuk pendidikan di pedalaman, Timbalan Perdana Menteri merangkap juga Menteri Pendidikan iaitu Tan Sri Muhyiddin Yasin telah mengumumkan mengenai rancangan rombakan sistem pendidikan negara secara besar-besaran. Untuk maksud itu, beliau turut mengumumkan mengenai Dialog Pendidikan Kebangsaan di seluruh negara untuk mendengar dan mengumpul input yang boleh menambahbaik sistem pendidikan negara.

Saya sangat bersyukur kerana mungkin inilah satu peluang kepada para pejuang pendidikan di pedalaman di luar sana untuk mengemukakan pandangan mereka. Suara saya mungkin tidak dapat didengari tetapi saya cukup yakin masih ramai ahli politik, para pensyarah, aktivis dan guru-guru di luar sana yang mempunyai semangat dan idea yang sama ingin melihat pendidikan di pedalaman ini berkembang maju.

Belum terlambat untuk sesiapa dan pembaca semua untuk turut menyumbang artikel, surat pembaca sama ada di surat khabar perdana atau majalah, entry di blog dan laman sesawang untuk menjadikan suara pedalaman ini lebih kuat. Lihat sahaja bagaimana persatuan Cina dan India yang memperjuangkan sekolah vernakular mereka yang dikira minoriti itu. Namun bergegar Putrajaya lantaran suara mereka yang lantang menuntut pelbagai perkara demi survival pendidikan mereka. Lupakan perihal politik mahupun nada rasis mereka, lihat bagaimana kesungguhan mereka bersuara. Itulah yang saya impikan berlaku kepada komuniti sekolah pedalaman.

Ingatlah ! Walaupun sekolah pedalaman merupakan Sekolah Kebangsaan, namun ia mempunyai identiti tersendiri yang membezakannya daripada disekutukan dengan Sekolah Kebangsaan di bandar-bandar. Justeru, kita juga memerlukan suara tuntutan khas untuk kita sahaja. Kita memerlukan perhatian khas untuk kita sahaja. Kita memerlukan pelan pembangunan khas untuk kita sahaja.

Harapan saya agar komuniti sekolah di pedalaman akan mendengar pengumuman khas yang ditujukan bagi komuniti minoriti ini kelak. Seperti apa yang saya perjuangkan iaitu sebuah pelan pembangunan induk pendidikan di pedalaman selama ini. Ayuh, gunakan sepenuhnya peluang Dialog Pendidikan Kebangsaan ini walau di mana anda berada. Jumpa lagi pada entry seterusnya. Wassalam.

No comments:

Post a Comment