Friday, May 4, 2012

PPD BAKAL DIBERI KUASA AUTONOMI ?

05/04/2012,Kapit : Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Saya terkedu seketika apabila mendapat tahu mengenai cadangan kerajaan untuk memberi lebih kuasa autonomi kepada pejabat pelajaran daerah, PPD baru-baru ini. Walaupun ianya merupakan satu cadangan, namun ia agak mengejutkan tatkala pengumuman mengenai dialog pendidikan nasional baru juga diumumkan beberapa minggu lepas. Lebih aneh, belum pun dialog tersebut berjalan, kerajaan sudah pun membuat cadangannya sendiri.

    Ketika ini saya tidak mengetahui apakah kuasa autonomi yang dicadangkan itu, tetapi sebuah cadangan yang diberi sebelum membawa para AHLI dalam arena pendidikan untuk berdialog merupakan satu kesalahan serius. Apatah lagi dalam suasana di mana ramai pendidik mengeluh akibat kerja-kerja berlebihan yang diberikan oleh PPD kepada mereka. Bagi golongan pendidik di pedalaman seperti saya sendiri, perkembangan ini bukanlah satu cadangan yang dialu-alukan.

   Saya masih teringat mengenai pelbagai komen daripada golongan guru yang kurang menyenangi tindak tanduk PPD dan jemaah nazir menguruskan sekolah di kawasan mereka. Sepatutnya kerajaan yang peka kepada kehendak guru sewajarnya menangguhkan dahulu sebarang 'penurunan kuasa' ke atas dua kelompok ini. Adalah lebih baik kuasa autonomi diberikan kepada pihak sekolah itu sendiri. Mereka jauh lebih mengenali sekolah mereka berbanding PPD dan jemaah nazir yang bersandarkan kepada data-data empirik dan dokumentasi semata-mata.

  Sehingga ke hari ini, apa yang dapat dilihat dalam kerangka pendidikan negara ialah insentif berbentuk wang kepada guru-guru dan insentif berbentuk kuasa kepada pihak PPD. Sudah sampai masanya isu ini yang dibincangkan di dalam dialog pendidikan tersebut. Saya percaya, insentif berbentuk wang hanya diiringi dengan beban kerja berlebihan. Eloklah diganti dengan kuasa autonomi pula kepada pihak sekolah untuk meningkatkan prestasi mereka pula.

   Isu ini memang panjang untuk dibincangkan. Hari ini saya sekadar melontarkan saja tajuk isu kepada pembaca semua untuk dibincangkan bersama. InsyaAllah, dalam entry yang akan datang, saya akan cuba mengupas lagi perkara ini. Sampai jumpa lagi. Wassalam

No comments:

Post a Comment