Saturday, February 25, 2012

SELEPAS PIPP ?

25/02/2012,SIBU : Assalamualaikum dan salam sejahtera. Entry kali ini akan membincangkan sedikit tentang masa hadapan sekolah pedalaman di Malaysia. Melihat kepada perkembangan kemajuan sekolah di pedalaman, sesiapapun yang berada di dalam komuniti pedalaman sama ada yang masih berada di sini, veteren atau yang sudah berpindah tidak dapat menyangkal sumbangan PIPP 2006-2011 dahulu.

Namun itu cerita dulu. Sekarang PIPP sudah tiada dan sejak itu belum ada lagi satu pelan konkrit mengenai masa hadapan sekolah pedalaman walaupun isu mengenainya seringkali dibincangkan. Tidak tahu di mana silapnya tetapi itulah hakikat yang saya nampak sejak berakhirnya PIPP. Memang ada usaha ke arah itu namun tidak sampai kepada pelaksanaan jangka masa panjang melainkan usaha jangka pendek dan sederhana. Perkara ini sangat membimbangkan apatah lagi jurang kepesatan pembangunan pelajaran murid di bandar semakin lebar.

Saya masih tertunggu-tunggu daripada mana-mana kesatuan guru yang ada di seluruh Malaysia ini yang menyuarakan mengenai masalah ini. Malangnya tidak kedengaran sama ada langsung tidak disuarakan atau sekadar berbisik melepas batuk di tangga sahaja. Di ruangan ini, saya ingin mengajak rakan-rakan bersama-sama memberi buah fikiran kepada kerajaan atau mana-mana pihak yang dapat membantu mencapai aspirasi ini. Hal ini kerana saya dapati kritikan daripada warga pedalaman cukup banyak namun cadangan yang mereka utarakan tidak seimbang.

Mungkin beberapa cadangan yang saya utarakan berikut boleh dicambahkan dan dikembangkan oleh para pembaca semua. Seharusnya dalam pelan pembangunan pendidikan di pedalaman ini, setiap pihak perlu memandang kepada dua aspek besar yang menjadi komposisi utamanya iaitu warga sekolah dan prasarana sekolah.

Pertamanya, warga sekolah di pedalaman mesti diisi oleh guru yang benar-benar energetik. Ketika ini, penempatan guru di sekolah pedalaman sangat caca marba. Bermula daripada kesilapan opsyen sehinggalah guru yang mengalami masalah disiplin , kesihatan dan motivasi. Sekiranya kerajaan benar-benar ingin melihat masa hadapan sekolah pedalaman berubah, maka selesaikan dahulu masalah ini.

Kedua, isu prasarana yang tidak selesai. Seminggu sebelum entry ini ditulis, asrama murid sebuah sekolah yang terletak bersebelahan dengan sekolah saya telah pun runtuh. Ramai murid yang cedera dan mengalami patah tulang. Lebih malang lagi apabila kebanyakannya ialah murid tahun 6 yang bakal menduduki UPSR. Mungkin kejadian ini nampak kebetulan tapi percayalah, semuanya rentetan daripada masalah pengabaian prasarana yang sudah bertahun-tahun tidak selesai. Hal itu belum termasuk proses pembinaan sekolah baru yang sering terbengkalai sehingga bertahun-tahun menjejaskan proses pembelajaran.

Dua isu ini akan melahirkan banyak cabang masalah lain. Saya pasti para guru di pedalaman sedia makum mengenainya. Insyaallah, dalam entry seterusnya, saya akan cuba suarakan masalah lain yang lahir daripada dua isu pertama ini. Semoga dengan bantuan komen, pengalaman dan pendapat rakan-rakan dapat membantu mengupas isu ini.

No comments:

Post a Comment