Monday, December 26, 2011

PENDIDIKAN NEGARA MAJU

27/12/2011/Perak : Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. Seperti yang saya katakan pada entry yang lepas, ada sedikit perkongsian ilmu sekembali saya dari Hong Kong awal bulan ini. Walaupun tidak banyak mengenai sistem pendidikan yang boleh saya amati di sana disebabkan jadual perjalanan yang padat, namun perkara asas dalam pendidikan tetap dapat diintai.

Sebelum ini dalam entry yang lepas, saya sempat berkunjung di Beijing dan Shanghai. Berdasarkan pengalaman itu, saya dapati tidak banyak bezanya dengan sekolah-sekolah yang saya temui di bandaraya Hong Kong ini. Sukar untuk ditemukan pelajar yang bersiar-siar di jalanan dengan berpakaian sekolah. Bahkan untuk menemui sekolah di jalanan pun sukar kerana sekolah-sekolah di sana dihimpit dengan bangunan pencakar langit. Tidak seperti kita di Malaysia di mana kawasan sekolahnya memiliki tanah halaman yang luas.

Keadaan begitulah yang menyebabkan saya sukar meninjau sistem persekolahan di sana untuk dikongsi di dalam entry ini. Satu perkara yang saya perasan ialah tiada sekolah pedalaman di Hong Kong ini kerana pulau ini bagaikan Singapura yang serba maju dan tiada tanah berpenduduk yang terpinggir. Berbeza dengan Wilayah China yang terlalu luas menyebabkan penduduk di kawasan pedalaman sana memiliki sekolah seperti kita di Malaysia. Dengan anggaran gaji guru RM6000 sebulan di Hong Kong, bayangkan sahaja sistem persekolahan di sana yang pastinya efisyen selari dengan kadar gaji guru yang tinggi.

Sesungguhnya pengalaman melihat negara luar dan sistem persekolahan di sana memberi gambaran luas kepada saya sebagai seorang guru. Walaupun kita semua mesti bersyukur dengan apa yang sedia ada di Malaysia ini, namun sistem persekolahan di Malaysia masih lagi ketinggalan berbanding sekolah di negara maju. Jangan diukur dengan mudah angka-angka yang dikeluarkan oleh pihak KPM semata-mata tetapi bandingkanlah dengan realiti sebenar yang hanya dapat dibuat melalui pembacaan atau pergi sendiri ke negara luar. Semoga entry ini memberi manfaat kepada pembaca semua.

Sepanjang cuti ini, saya bangga melihat perubahan watak rakan-rakan guru yang lain apabila lebih ramai yang menghabskan masa cuti sekolah mereka dengan aktiviti berfaedah khususnya mengembara ke negara luar. Apabila saya membaca komen rakan-rakan di facebook, ada beberapa rakan guru yang menjejakkan kaki ke beberapa negara luar. Harapan saya mereka akan gunakan penilaian yang lebih syumul apabila kembali ke sekolah masing-masing kelak. Jumpa lagi, wassalam.

No comments:

Post a Comment