Thursday, November 24, 2011

CUTI SEKOLAH : ANDA BUAT APA ?

24/11/2011 - Perak : Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sudah hampir tiga bulan blog ini tidak menerima entry baru. Kesibukan menulis, perkahwinan dan kerja-kerja seharian menyebabkan saya gagal menulis mengikut jadual. Semoga rakan pembaca semua masih setia mengikuti blog ini dan turut menyumbang idea dalam penulisan saya.

Ketika ini musim cuti akhir tahun sekolah baru sahaja bermula. Hal ini juga bermakna keputusan pertukaran yang sering ditunggu-tunggu oleh ribuan guru baru sahaja memberikan jawapannya. Ada yang tersenyum gembira, ada yang terduduk menangis dan tidak kurang yang geram marah. Saya sendiri tidak berjaya dalam permohonan ini. Ya ! Dahulu saya begitu ingin menetap di pedalaman ini selama yang boleh namun apabila sudah mendirikan rumahtangga, senarionya turut berubah. Ternyata paradigma minda berubah seiiring dengan masa.

Walaubagaimanapun, kecintaan saya terhadap pedalaman ini tidak pernah berubah. Hanya perjuangan saja berubah. Mungkin pada satu masa nanti saya akan berkongsi entry mengenai sekolah pedalaman tetapi dari sekolah bandar apabila ditakdirkan berjaya berpindah kelak. Semoga saya mendapat sokongan rakan-rakan untuk terus istiqamah.

Pada esok pagi, saya akan bertolak bercuti ke Hongkong selama 5 hari. Walaupun di bawah label 'melancong', namun saya akan gunakan sepenuhnya peluang menjelajah ke negara orang ini untuk menambah idea dan ilmu yang akan saya titipkan dalam entry seterusnya. Bagaimana pula dengan anda wahai guru-guru semua ? Jangan hanya mengulang-ulang rutin yang sama. Balik kampung makan tidur seperti kebanyakan orang. Gunakan sepenuhnya masa cuti ini untuk menajamkan minda, skil, mencari peluang baru dan meningkatkan merit diri.

Baru-baru ini seorang bekas murid tahun enam saya pada 2008 dahulu ada menelefon dan bertanya khabar. Betapa terujanya murid ini apabila berjaya menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur dari pedalaman sana untuk mengikut pakciknya bekerja di sini pada musim cuti sekolah. Murid beginilah yang sepatutnya dicontohi oleh orang lain. Kisahnya mungkin 'simple', namun pada ceritanya tergambar betapa seorang murid pedalaman ini mulai meneroka dunia baru, mengubah paradigma mindanya, keluar daripada zon selesa, mencari peluang baru dan menambah ilmu serta pengalaman hidupnya sendiri.

Jika seorang murid hulu ini mampu melakukannya, bagaimana pula dengan para pendidik kita ? Agaknya berapa ramai mereka yang kini melakukan perkara yang sama atau sebaliknya 'mengular' di rumah sahaja. Semoga entry ini dapat mengetuk minda kita semua. Doakan perjalanan saya dan dikurniakan ilmu serta pengalaman yang memberi manfaat kepada kita semua. Wassalam.

No comments:

Post a Comment