Saturday, July 2, 2011

MENJANA MOTIVASI DIRI

02/07/2011 Kapit : Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Saya teringat beberapa minggu dahulu, ada rakan guru di kawasan terpencil ini yang mengadu motivasinya merosot teruk walaupun baru ditugaskan beberapa bulan sahaja di sini. Berikut jawapan saya terhadap masalah yang dikongsi oleh ratusan lagi guru-guru yang menerima nasib sama ditugaskan di pedalaman.

FAQ : Saya sering merasakan bahawa diri sendiri ketinggalan berbanding rakan-rakan guru di bandar. Di sini, diri terasa terpenjara dan tidak dapat meningkatkan merit diri kerana peluang yang terbatas dalam serba serbi keadaan. Ketiadaan kemudahan komunikasi, internet, jalan raya dan lain-lain menyebabkan jiwa saya benar-benar tertekan. Apa komen anda ?

Jawapan : Saya juga merasakan hal yang sama selama setahun pertama bertugas di sini. Kini saya sudah hampir lima tahun di pedalaman dan Alhamdulillah, mental dan motivasi diri masih maintain dan berkembang. Apa yang saya lakukan ? Pada saya, terpenjara atau tidak...mempunyai peluang atau tidak, boleh kembangkan merit diri atau tidak, semuanya bergantung kepada tuan badan. Selama saya mengalami depresi mental dahulu, saya membandingkan diri saya dengan rakan-rakan guru di bandar yang pada anggapan saya sudah melangkah jauh dalam kehidupan mereka berbanding diri sendiri.

Telahan saya jauh meleset. Ternyata rakan seperjuangan di bandar yang dilengkapi prasarana dan kemudahan canggih juga tidak sampai ke mana. Hendak dikatakan bergelar jutawan, bergelar guru cemerlang, mempunyai bisnes hebat atau penerbitan yang banyak, majoritinya tiada semua itu. Mereka masih lagi orang yang sama seperti saya yang berada jauh di hutan belantara ini. Cukup bulan terima gaji dan kemudian bayar itu dan ini. Itulah putaran hidup mereka setiap bulan.

Masuk tahun kedua, saya mulai menambah bahan bacaan dan memulakan penulisan. Hari demi hari, sedikit demi sedikit akhirnya minda terasa bebas dan berkembang. Melihat satu persatu hasil tulisan saya diterbitkan di majalah dan surat khabar, kajian tindakan dan jurnal saya diterbitkan hingga peringkat antarabangsa, buku-buku yang saya tulis diterbitkan dan konsultan yang diasaskan berkembang, semuanya bukti bahawa perasaan terperangkap di pedalaman hanya ilusi semata-mata. Semua hasil kerja (walaupun tidaklah terlalu hebat berbanding rakan lain) dan pengurusan konsultan, saya lakukan daripada sebuah bilik tidur kecil di tengah hutan banat dan sebulan sekali apabila turun ke bandar. Selain saya dan syarikat balak, mungkin orang gila saja yang menguruskan syarikat dari hutan.

Sesiapapun boleh berkembang asalkan ada kemahuan. Cuma cara sahaja yang perlu dicari. Saya menemui cara saya sendiri iaitu dalam bidang pembacaan, kajian, penulisan, pelaburan dan bisnes motivasi. Orang lain perlu mencari cara mereka sendiri. Hakikatnya ungkapan 'terpenjara' atau 'terperangkap' di pedalaman ini sesuatu yang boleh dicabar kebenarannya. Saya berusaha untuk membuktikan kenyataan itu salah dan anda pun boleh.

Majoriti rakan-rakan guru yang bekerja di bandar sana pun tidak berkembang seperti yang kita sangkakan. Mereka lebih banyak alpa kerana tidak menyedari hakikat kepentingan segala kemudahan yang ada di depan mata. Saya hanya menyedari kepentingan telefon, internet, jalan raya dan segala kemudahan lain apabila dicampakkan ke pedalaman. Hasilnya, saya berusaha gigih menggunakan semua fasiliti ini apabila mempunyai peluang turun ke bandar dan ketika musim cuti sekolah. Kualiti masa yang sangat penting.

Saya tidak berniat untuk bercakap besar atau bersikap takabbur dan riak. Sekadar berkongsi cebisan pengalaman dan semoga ia dapat memberikan motivasi kepada rakan-rakan yang berada 'dalam perahu yang sama'.

No comments:

Post a Comment