Saturday, July 16, 2011

PENGORBANAN YANG TIDAK DIDENDANG

16/07/2011, Kapit : Assalamualaikum dan salam sejahtera..Alhamdulillah saya baru sahaja selesai mengikuti kursus MBMMBI fasa 1 dan 2 selama seminggu baru-baru ini. Terdapat lebih daripada 20 orang peserta daripada kira-kira 20 buah sekolah yang majoritinya ialah sekolah pedalaman. Di celah-celah kepadatan masa berkursus, saya mendapat beberapa ilmu tidak formal melalui pengalaman guru-guru di pedalaman yang boleh dikongsi bersama.
Ramai orang di luar sana tidak mengetahui satu perkara berkaitan pengorbanan guru di pedalaman yang jarang diperkatakan. Berkait rapat dengan golongan yang sudah mendirikan rumahtangga khususnya guru-guru wanita. Kisah-kisah sedih mengenai pengorbanan mereka jarang keluar di media kerana mudah sahaja mengundang kontroversi. Isu yang biasa kita dengar mengenai masalah mereka ialah terpaksa berjauhan dengan suami jika bertugas di pedalaman. Bunyinya simple sahaja tetapi konotasi 'berjauhan' itulah yang tidak dapat digambarkan dengan betul.
Menurut sumber yang hanya baru berlaku dua tahun kebelakangan ini, sudah ada dua kes guru wanita di pedalaman di kapit dan sebuah kawasan pedalaman lain (saya kurang pasti) mengalami keguguran. Bukan keguguran biasa, tetapi keguguran kembar. Seorang keguguran bayi kembar tiga dan seorang lagi keguguran bayi kembar dua. Sungguh sukar untuk dibayangkan penderitaan guru tersebut.
Guru yang keguguran bayi kembar tiga itu khabarnya berlaku ketika dalam perjalanan dari sekolah ke hospital di bandar. Beliau dikatakan mengalami pendarahan dan menjalani satu perjalanan yang cukup sukar iaitu menggunakan kenderaan pacuan empat roda melalui jalan kem balak. Hentakan yang kerap daripada kenderaan tersebut menjadi punca keguguran kesemua bayi yang dikandungnya. Semoga Allah membalas jasa dan budi guru ini. Manakala sebab musabab keguguran bayi kembar dua guru wanita yang satu lagi itu tidak dapat dipastikan pula.
Cerita begini pasti jarang kedengaran di akhbar kerana mudah sahaja untuk dieksploitasi oleh banyak pihak. Apatah lagi kes-kes tentang kesukaran pertukaran guru-guru di pedalaman dan yang telah lama bertugas di Sabah dan Sarawak ke Semenanjung kerap diperkatakan. Sebelum ini, saya pernah mendengar kes mengenai proses kelahiran bayi yang sukar oleh guru-guru wanita di pedalaman seperti di dalam perahu panjang dan ketika dalam perjalanan. Namun, cerita tentang keguguran kembar begini baru pertama kali.
Inilah wira yang tidak didendang. Jika ramai orang di luar sana memahami maksud kesukaran hidup di pedalaman ialah 'tolak perahu, naik perahu berjam-jam, tiada hiburan dan seumpamanya', kini perlu memikirkan semula. Semoga kisah pendek ini akan membuka mata ramai pihak berkenaan isu dan pengorbanan guru-guru di pedalaman.
Jumpa lagi pada entry yang seterusnya.

No comments:

Post a Comment