Wednesday, June 8, 2011

ANGKA GORILA YANG MENGARUT

09/06/2011,Perak : Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Saya ingin mengulas sedikit mengenai isu penghantaran guru-guru Semenanjung yang dikatakan berjumlah 80,000 orang ke Sarawak yang sedang hangat diperkatakan. Mungkin ada kalangan pembaca yang turut mengikuti isu ini. Saya tertarik dengan isu ini kerana ia melibatkan stesen bertugas di pedalaman secara langsung. Sesiapapun tahu, apabila disebutkan negeri Sabah dan Sarawak, sekolah pedalaman akan muncul di minda.

Secara umumnya, hal ini bermula apabila media mengeluarkan kenyataan bahawa pihak KPM akan menghantar sejumlah 80,000 orang guru Semenanjung ke Sarawak pada tahun depan. Akibatnya, orang politik di Sarawak seperti Dr James Masing dan Presiden Sarawak Teachers Union (STU) dengan segera membalas kenyataan terbabit. Belum pun sempat angka itu disahkan kebenarannya oleh KPM, banyak pihak terus menghentamnya. Kononnya angka sebesar itu akan menutup pintu rezeki anak tempatan Sarawak. Isu ini dengan mudah saja boleh dijadikan isu politik dan perkauman walaupun mempunyai asas untuk dibimbangkan. Namun akhirnya isu ini reda apabila KPM mengesahkan angka itu tidak benar dan salah.

Apa yang menarik mengenai isu ini walaupun telah berakhir ialah mengenai sensitiviti masyarakat tempatan terhadap kemasukan guru daripada negeri lain khususnya Semenanjung. Bukan rahsia bagi sesiapa yang sudah lama berkhidmat di negeri Sarawak dan Sabah (kerana saya dibesarkan di Sabah dan sekarang berkhidmat di Sarawak) mengenai unsur berat sebelah dan penerimaan yang tidak seratus peratus daripada birokrat tempatan. Begitu juga sebaliknya berlaku di Semenanjung.

Umum mengetahui bahawa kemasukan banyak guru daripada negeri lain ke Sarawak adalah untuk memenuhi kekosongan sekolah-sekolah khususnya di pedalaman dan option terpilih seperti guru agama. Hal ini sesuatu yang sangat kurang dan tidak akan terisi oleh anak tempatan untuk sekurang-kurangnya beberapa tahun lagi. Mengapa ? Itu isu yang melibatkan proses penghasilan guru di IPG, permohonan anak tempatan, kelayakan dan option dan perkara-perkara yang melibatkan merit dan undang-undang. Saya tidak berminat untuk mengulasnya di sini.

Saya teringat mengenai keluhan yang sama oleh guru-guru di Perak mengenai betapa ramainya guru daripada Kelantan yang sama ada ditugaskan ke sini mahupun yang memohon berpindah ke sini gara-gara sukar untuk berpindah ke Kelantan. Hal ini memberi impak yang besar terhadap permohonan pindah dan permohonan kali pertama anak tempatan sendiri di negeri ini. Namun, ia tidak menjadi isu besar apatah lagi dijadikan sensasi oleh mana-mana pihak. Jika dikaji, isunya lebih kurang sama sahaja dengan apa yang sedang berlaku di Sarawak baru-baru ini.

Saya pasti dengan timbulnya isu ini walaupun sudah reda, ia menimbulkan rasa kurang selesa, pandangan curiga dan cakap-cakap belakang yang tidak elok terhadap guru-guru Semenanjung yang telah sedia berkhidmat kini. Justeru, jika ada di kalangan pembaca semua yang berkhidmat di sana, fikir dan bertindaklah dengan cermat pasca-isu ini. Sedikit sebanyak ia akan memberi kesan terhadap hubungan kerja antara guru-guru Semenanjung dan Sarawak. Semoga artikel ini membuka sedikit pandangan kita mengenai kepelbagaian isu yang sebenarnya menyentuh secara langsung terhadap guru di pedalaman.

No comments:

Post a Comment