Saturday, April 2, 2011

IMPAK : BERPINDAH ATAU SAMBUNG BELAJAR ?

02/04/2011-Kapit : Assalamualaikum...Semoga semua sihat. Hari ini saya berkesempatan turun ke bandar kapit untuk menyelesaikan beberapa urusan peribadi. Peluang online di bandar ini memberi saya dua khabar terkini yang ditunggu oleh ramai pendidik. Pertama permohonan perpindahan secara online sudah dibuka sehingga 22 April dan keduanya panggilan temuduga kepada guru-guru yang pernah memohon biasiswa HLP dan cuti belajar bergaji penuh bagi program sarjana dan doktor falsafah.

Alhamdulillah sememangnya saya menunggu kedua-dua berita ini tetapi panggilan temuduga untuk biasiswa HLP lebih mengujakan. Sekian lama dan saban tahun saya memohon untuk menyambung pelajaran. Pelbagai kerenah birokrasi dan prosedur yang ditempuh selama ini akhirnya selesai dengan panggilan temuduga ini. Namun saya belum berjumpa dengan sesiapa daripada kalangan rakan-rakan guru yang mengenali saya berkongsi keterujaan ini. Apa yang berlaku ialah lebih ramai guru berkongsi rasa gembira dan teruja untuk memohon pindah khususnya dari lembah pedalaman ini. Bagaimana dengan anda rakan pembaca semua ?

Sekadar berkongsi maklumat yang saya tahu, terdapat 434 calon yang dipanggil untuk temuduga bagi program PhD dan terdapat enam ratus lebih bagi program sarjana pendidikan pada tahun ini. Persaingan dikira sengit untuk mendapatkan bantuan biaya daripada kerajaan agar hasrat menyambung pelajaran tercapai. Pastinya dana yang ada untuk setiap program sama ada sarjana atau PhD tidak sampai seratus orang. Berbeza dengan permohonan perpindahan. Walaupun saya tidak mempunyai statistik yang betul namun anggaran biasa yang pernah saya baca di majalah, angkanya melebihi 4 ribu orang. Begitulah perbezaan jumlah guru yang ingin melanjutkan pelajaran dan guru yang ingin berpindah.

Jika dilihat dari sudut yang lain, impak bilangan kedua-dua permohonan ini pastinya memberi kesan yang berbeza kepada sekolah-sekolah seluruh negara. Pengalaman saya di pedalaman ini menyatakan bahawa kadar turn over atau perpindahan guru saban tahun sangat besar walaupun sukar sehingga perlu mendapatkan kabel. Kesan perpindahan inilah yang sering dijadikan alasan oleh pakar-pakar mahupun yang bukan pakar mengaitkannya dengan kemerosotan akademik murid di pedalaman. Walaupun saya tidak bersetuju seratus peratus, namun ada kebenarannya.

Berbeza dengan impak akibat permohonan sambung belajar. Walaupun turut menyebabkan keseimbangan guru di sekolah terjejas, namun dalam jangka masa panjang hal ini membawa banyak kebaikan. Dari sudut motivasi warga sekolah yang meningkat melalui teladan dan ilmu yang bakal dibawa balik ke sekolah setelah tamat belajar kelak, pasti akan melonjakkan pencapaian sekolah dalam jangka masa panjang. Justeru, perbandingan dua permohonan ini sangat menarik perhatian saya.

Saya sendiri lebih mengharapkan dan sering berdoa agar permohonan biasiswa untuk menyambung belajar tercapai berbanding permohonan pindah. Sekiranya ada antara rakan pembaca yang berfikiran serupa, silalah berkongsi pandangan anda dengan saya.

3 comments:

  1. Alhamdulillah..
    saya juga tersenarai dia antara 600+ untuk program Sarjana tu..
    Tahniah juga utk cikgu utk PhD tu..all the best ya
    cikgu mzj ada tips x?

    ReplyDelete
  2. maaf lambat reply...:) Bagus tu...dukacita saya tidak berjaya dalam temuduga tersebut. Dahlia macamana ? Insyaallah saya akan cuba sambung pengajian melalui biaya sendiri.

    ReplyDelete
  3. kalau posting di pedalaman mmg susah utk sambung belajar... even klu guna duit sendiri pun agak susah dr segi lodging... saya dpt tawaran master pun still kena tangguh lagi sbb jauh

    ReplyDelete