Saturday, May 14, 2011

GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA

14/05/2011 KAPIT : Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua rakan yang masih setia melayari blog ini. Alhamdulillah, melihat kepada perkembangan trafik walaupun masih baru dan tidaklah terlalu ramai, namun sudah cukup bagi saya sebagai motivasi untuk terus menulis. Jika blog-blog mengenai hal ehwal peribadi, politik dan bisnes yang kerap mengungguli carta hits, sekurang-kurangnya peluang yang anda berikan untuk melayari blog ini merupakan satu sumbangan kepada dunia pendidikan juga.

Pada bulan Mei ini, terlalu banyak sambutan hari-hari istimewa yang diraikan. Antaranya Hari Pekerja, Hari Ibu, Hari Belia, Hari Polis, Hari Guru, Hari Jururawat, Hari Wesak dan lain-lain lagi. Sebagai pendidik, sudah tentulah Hari Guru yang bakal disambut kelak memberi signifikasi yang tertentu. Mungkin di kalangan pendidik sendiri, ada yang berharap atau mungkin sudah diberitahu terpilih sebagai calon tokoh guru barangkali, sama ada di peringkat sekolah, daerah, bahagian, negeri atau peringkat kebangsaan.

Sebelum terlewat akibat peluang untuk menggunakan internet ini amat terbatas kepada saya, SELAMAT HARI GURU diucapkan kepada semua rakan seperjuangan. Semoga Allah memberi ganjaran untuk setiap usaha kita membuka minda manusia dan mengeluarkan manusia daripada kebodohan. Tiada ganjaran pahala yang lebih berangkai berbanding satu ilmu yang diperturunkan dari satu generasi ke generasi seterusnya dan daripada seseorang kepada seseorang yang lain. Asalkan niat ikhlas dan betul caranya.

Saya terkenang kembali ayat sama yang saya katakan pada tahun lalu dalam entry atau artikel majalah yang lepas (sudah terlupa). Pada sambutan Hari Guru, lebih ramai pendidik yang menunggu di kaca televisyen sambil mengharapkan pengumuman insentif, hadiah atau khabar gembira daripada sama ada Perdana Menteri atau Menteri Pelajaran kepada warga pendidik. Seperti juga warga kakitangan awam yang lain apabila setia menunggu di akhir tahun kelak mengenai kemungkinan pengumuman bonus oleh kerajaan.

Pada masa yang sama, segala kritikan, kutukan dan limpahan ayat-ayat negatif kepada warga pendidik di ruangan surat pembaca atau komen sms di dada akhbar perdana dan tabloid serta merta bertukar menjadi ucapan tahniah. Saya selalu memerhatikan perubahan ini hinggakan hanya perbezaan sehari akan menyaksikan perubahan nada komen yang seratus peratus berubah. Contohnya, jika pada tarikh 15hb Mei nanti, komen negatif terhadap guru sarat di dada akhbar, maka pada 16 Mei keesokan harinya nanti penuh pulalah pujian melambung kepada para pendidik ini.

Begitulah realiti yang perlu dihadapi oleh warga pendidik sekarang. Masyarakat bebas berkata-kata sehingga terlupa pendidik jugalah yang satu masa dahulu mengajar mereka cara untuk bercakap. Selain itu, godaan profesion lain di luar sana amat kuat. Terlalu banyak pilihan kerjaya yang lebih mudah, tidak menyakitkan kepala dan hati, gaji dan pendapatan yang jauh lebih tinggi berbanding profesion perguruan. Harapan saya agar warga pendidik tidak patah semangat untuk terus berada dalam profesion ini.

Dugaan yang disebutkan di atas itu sudah banyak meragut bakat-bakat guru. Ada yang patah semangat dan bertukar kerjaya. Ada yang berhenti kerja kerana mendapat tawaran kerja yang lebih lumayan dan seumpamanya. Jika semua bakat terbaik ini hilang, maka tinggallah warga pendidik yang biasa-biasa saja. Justeru sempena sambutan Hari Guru ini juga, marilah kita sama-sama perbaharui azam masing-masing terhadap kerjaya agung ini. Jumpa lagi.

1 comment: