Friday, March 25, 2011

SEKOLAH METROPOLITAN




25/03/2011-Sibu : Alhamdulillah sebuah entry ringkas untuk kali ini. Pada minggu lepas saya baru balik dari bercuti di negara China. Dalam tempoh seminggu, sempat mengunjungi Kotaraya Beijing dan Shanghai. Saya tak berniat untuk menceritakan keseronokan melancong ke pelbagai destinasi seperti Forbidden City, Summer Palace, naik cruise dan seumpamanya. Semua itu cuma pengalaman peribadi yang tidak perlu diceritakan di sini.

Hal yang menarik untuk dikongsi ialah kesempatan melihat bagaimana keadaan sekolah di sana. Walaupun agak sukar untuk melihat sekolah mereka dari jarak dekat kerana faktor perjalanan dan tujuan melancong, saya sempat mencuri pandang dan berfikir beberapa perkara mengenai sekolah dan persekitarannya di sana.

Sekadar maklumat, kota Beijing mempunyai 17 juta penduduk dan kota Shanghai mempunyai 20 juta penduduk. Diulang, kedua-duanya ialah kotaraya dan bukannya bandar seperti di Malaysia. Sekelip mata saja boleh sesat. Bayangkan pula murid-murid sekolah yang bersekolah dihimpit oleh bangunan pencakar langit. Saya sempat melihat bagaimana ibu bapa yang ramai setia menunggu di depan pagar sekolah menunggu anak-anak mereka balik.

Umum tahu negara China memiliki rekod kehilangan orang yang sangat tinggi. Sudah pasti kebimbangan bersekolah di kota sebesar itu menjadi satu isu besar. Orang dewasa pun mudah sesat, bayangkan pula kalau murid sekolah rendah. Saya pernah terserempak deretan murid yang terpaksa dibawa oleh guru sekolahnya untuk mengiringi perjalanan mereka pulang dari sekolah. Sejauh mana, tuhan saja yang tahu tetapi begitulah senarionya di sana. Justeru, jarang sekali saya terserempak dengan murid berpakaian sekolah berjalan-jalan di sekeliling kota ini bersendirian atau seperti murid-murid sekolah di Malaysia yang mudah dilihat merayau-rayau selepas waktu sekolah.

Mungkin juga kerana faktor saiz keluasan membuatkan aspek disiplin, keselamatan dan imej murid-murid sekolah di sana tidak seperti di Malaysia. Walaubagaimanapun, semua ini hanyalah anggapan saya berdasarkan pemerhatian singkat selama 7 hari di sana. Mungkin ada rakan-rakan pembaca yang lebih kerap ke sana atau mempunyai maklumat berkenaan sistem pendidikan dan persekolahan di sana, bolehlah berkongsi pada masa akan datang.

Insya Allah, entry seterusnya nanti akan terus bersambung dalam area perbincangan ini..Jumpa lagi. Wassalam


No comments:

Post a Comment