Saturday, February 5, 2011

ALAHAI GURU BARU PELAPIS BANGSA !

05/02/2011-Kapit : Salam sejahatera...minggu ini telefon saya bertalu-talu diserang oleh ramai bakal guru-guru. Maklumlah, keputusan posting dah keluar dan bayak persoalan yang ingin ditanyakan. Seperti yang diduga, majoriti juniorku dahulu ditempatkan di Sabah dan Sarawak. Bahkan ramai yang dipostingkan di pedalaman sarawak berdekatan Kapit juga.

Satu perkara yang menarik ialah terdapat dua kelompok daripada ramai mereka ini yang menelefonku. Pertama golongan yang sentiasa pandang ke hadapan untuk melalui cabaran yang bakal ditempuh. Sentiasa meminta nasihat, galakan dan informasi berkenaan pedalaman. Satu golongan lagi ialah mereka yang merungut, ketakutan, kerisauan dan ingin menolak tawaran posting yang sudah diberikan.

Jika dilihat sekali imbas, kelihatan golongan pertama ini yang lebih baik berbanding golongan kedua. Namun ada sedikit kebimbangan berdasarkan pengalamanku dahulu. Mengapa ? kerana sebenarnya saya sendiri berada di golongan kedua satu ketika dahulu. Namun apa yang berlaku ialah seiring dengan peredaran masa, golongan yang merungut dan ketakutan inilah yang semakin cintakan pedalaman. Berbeza dengan golongan yang kelihatan sangat beria-ria pada awalnya, namun tidak sampai setahun, mental down.

Justeru, saya ingin berpesan kepada semua bakal guru yang ditugaskan ke pedalaman. Akan berlaku banyak perbezaan pada watak anda sepanjang berada di pedalaman kelak. Daripada seorang yang mungkin bencikan pedalaman, akhirnya melekat dan bekerja lama di sana. Begitu juga kepada yang sukakan pedalaman pada awalnya, akhirnya merekalah yang sentiasa merungut dan meminta pindah saban tahun.

Oleh itu, kekalkan momentum motivasi anda. Tidak perlu terlalu teruja mahupun terlalu menolak. Segalanya mungkin berubah. Cabaran yang paling penting ialah mengekalkan motivasi sepanjang berada di sekolah pedalaman itu kelak. Kepada yang pernah membaca buku saya, Jom Ke Pedalaman. Syabas saya ucapkan dan welcome to the club. Bukan semua orang bertuah dapat ke pedalaman.

Hari ini mungkin anda mencemuh, "Apa yang bertuahnya", namun percayalah, 10 tahun kelak ada pasti akan terkenang dan ingin kembali merasai pengalaman yang bakal anda lalui ini. Sekalung tahniah daripada saya kepada sesiapa yang berjaya ke pedalaman.

2 comments:

  1. abg zaim..saya tertarik dengan post ni..insya allah..semangat kami mendidik x kan luntur..doakan..

    ReplyDelete