Saturday, February 19, 2011

18/02/2011-Kapit : Assalamualaikum...semoga semua sihat. Saya baru sahaja selesai membaca beberapa buah buku berkaitan pendidikan untuk membuat proposal pengajian. Insya Allah, ada beberapa ilmu yang saya ingin kongsikan bersama untuk semua pendidik khususnya guru-guru di pedalaman.

Berdasarkan pembacaan saya, terdapat dua cara pendidikan yang berpengaruh di dunia ini iaitu konsep pendidikan barat (US) dan konsep pendidikan Timur (Jepun). Kedua-duanya mempunyai perbezaan yang jelas (itu pun kalau diperhalusi dengan teliti). Pendidikan di barat mementingkan aspek pembangunan kognitif dan menganggap proses pembangunan diri murid secara keseluruhannya bukanlah tanggungjawab atau kerja guru. Justeru, mereka ini memang pakar dalam menghasilkan pelbagai bentuk metod pembelajaran sehingga menyamaratakan eksperimen yang menggunakan haiwan untuk dibandingkan dengan manusia.

Jika pembaca masih ingat mengenai pelbagai konsep dan mazhab yang telah dipelajari ketika di IPG dahulu, semuanya berasal daripada area sana. Masih ingat lagi chimpanzi bernama Sultan yang digunakan dalam kajian pendidikan di barat, termasuklah anjing dan burung ? Secara ringkasnya, kajian pendidikan begitu menunjukkan hasil yang jua dicapai oleh guru-guru yang mempelajarinya. Jika difikir2x, metod sebegini selalu diamalkan oleh guru-guru di bandar. Majoriti lebih mementingkan keupayaan kognitif, pencapaian akademik dan kokurikulum, anugerah dan seumpamanya.

Pendidikan di jepun pula, lebih mementingkan aspek pembangunan diri murid secara menyeluruh. Jika pembaca semua pernah menonton drama jepun Great Teacher Onizuka (GTO), begitulah yang saya maksudkan. Di sana, guru akan follow up muridnya sehinggalah ke rumah dan perjumpaan dgn ibu bapa serta murid di dalam rumah murid sendiri merupakan satu budaya. Jadi anda semua boleh bayangkan bagaimanakah bentuk dan konsep pendidikan di jepun. Berdasarkan pengalaman di pedalaman ni, saya rasakan konsep pendidikan di pedalaman lebih mirip ke arah pendidikan Jepun. Walaupun mungkin secara tidak langsung.

Disebabkan pendidikan di pedalaman masih mengejar unsur 3M, budaya persekolahan asrama sejak kecil, sinergi sekolah dan rumah panjang, maka metod follow up murid seperti di jepun itu turut berlaku di sini. Sikap terlalu mengejar kejayaan akademik tidak menjadi budaya sangat tetapi lebih kepada pendidikan untuk menyelamatkan setiap murid daripada tercicir persekolahan.

Buat masa ini, ilmu ringkas ini sahaja yang ingin dikongsikan. Akan datang, saya akan ceritakan kajian yang lain pula, Insya Allah. Wassalam






No comments:

Post a Comment