Friday, July 2, 2010


03/07/2010, Kapit - Cerita-cerita mengenai pemansuhan UPSR dan PMR sedang giat berlegar di sekeliling kita. Apa pun keputusannya nanti, tidak semuanya akan membawa kebaikan atau keburukan semata-mata. Pasti akan ada pro dan kontranya. Setakat ini saja isu ini sudah menarik perhatian warga akademik dan orang awam. Belum lagi sektor industri. Penulis tertarik untuk membincangkan masalah ini dari pelbagai sudut dan pastinya kesannya terhadap warga pendidik di pedalaman.

Setakat ini para penggiat pusat tuisyen sudah mulai menyuarakan protes mereka berkenaan hal ini kerana bakal merugikan perniagaan mereka yang dianggarkan berjumlah jutaan ringgit dan sekaligus menutup langsung syarikat mereka. Apa yang belum didengar dan mungkin akan menjelang tidak lama lagi ialah rungutan daripada industri buku negara.

Dimanakah hendak diletak bisnes para syarikat penerbit buku akademik seperti sasbadi, oxford, PNI, cerdik, pelanduk dan sebagainya itu ? Bayangkan kesannya kepada seluruh entiti syarikat terbabit termasuk pekerjanya yang mungkin dibuang akibat keputusan kerajaan kelak. Itu belum termasuk mereka yang terlibat dalam industri ini secara online di internet. Penulis bukanlah memihak kepada pihak industri tetapi sekadar mengajukan kemungkinan yang berlaku.

Bagi pihak institusi pendidikan pula, memanglah ia memberi banyak faedah kepada murid yang tidak perlu dipertikaikan lagi. Hampir pasti padang yang tidak sama rata sejak lama dulu pasti akan rata tidak lama lagi. Namun bagaimana pula dengan guru ? Penulis hanya ingin memetik satu isu sahaja iaitu berkaitan dengan disiplin dan moral guru khususnya di pedalaman.

Apakah yang akan guru lakukan di sekolah nanti ? Kebanyakan guru di pedalaman bertungkus lumus hanya pada peperiksaan UPSR semata-mata. Jika orang mengatakan bahawa murid terlalu exam oriented, maka guru pula dua kali lebih exam oriented (walaupun bukan semua). Penulis sangat bimbang sekiranya keputusan membatalkan UPSR hanya akan mengundang sikap malas guru menjadi lebih parah. Itu hakikat yang berlaku di sesetengah kawasan pedalaman yang kurang pemantauan. Lihat sahaja baru-baru ini bagaimana menteri pendidikan menegur segelintir guru di pedalaman sarawak yang ponteng kerja. Jika diselidik lebih terperinci jangan terkejut jika pembaca mengetahui bahawa terdapat guru yang hilang berbulan lamanya dalam setahun jika dihitung rekod kehadiran tahunan mereka.

Insyaallah pada entry akan datang penulis akan sambung lagi sedikit perkara berkaitan hal ini. Sampai jumpa lagi



No comments:

Post a Comment