Friday, May 28, 2010

Bantuan Bermusim dan Terpilih

26/04/2010, KAPIT - Kematian seseorang membawa rahmat kepada yang lain. Mungkin begitulah yang berlaku dalam arus perdana di negara Malaysia yang tercinta ini. Dalam sebulan dua ini akan berlangsung dua buah pilihan raya kecil iaitu di Hulu Selangor (sudah berlangsung ketika artikel ini ditulis) dan di bandar Sibu pada bulan Mei ini. Kedua-duanya kerana kematian ahli yang berhormat di kawasan tersebut akibat penyakit yang dihadapi sejak sekian lama. Takziah dan jutaan terima kasih di atas jasa kedua-dua tokoh tersebut.

Ironinya apabila berlaku kekosongan kerusi parlimen sama ada disebabkan kematian atau sebab yang lain, maka pilihan raya kecil mesti dilaksanakan segera. Ketika itulah ungkapan ‘rahmat diatas kematian’ semakin jelas kelihatan. Lihat sahaja bantuan yang mencurah-curah ketika kempen berlangsung yang tidak terfikir pun akan didapati ketika hayat ahli berhormatnya.

Jutaan ringgit disalurkan kepada kepada pelbagai projek untuk meraih undi. Selaku pendidik, penulis melihat bagaimana bantuan yang difokuskan mengalir kepada sebuah entiti yang bernama SEKOLAH. Tidak kurang 3 juta ringgit sudah diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri kepada sekolah jenis kebangsaan di kedua-dua kawasan Hulu Selangor dan Sibu. Bahkan dijanjikan juga kerja-kerja pembuatan dan penyelengaraan yang begitu pantas untuk sekolah-sekolah tersebut.

Anehnya sekolah yang tegak berdiri kukuh itulah yang diberi bantuan sedangkan sekolah lain di sekelilingnya yang hampir runtuh langsung tidak dipedulikan. Gara-gara meraih undi kaum Cina, maka peruntukan jutaan ringgit disalurkan kepada sekolah mereka. Di Sibu contohnya, masih terdapat sekolah luar bandar yang lebih memerlukan bantuan bernilai jutaan ringgit itu.

Penulis ingin memberitahu para pembaca semua bahawa kawasan sekolah penulis terletak tiga jam dari Sibu. Sehingga ke hari ini, sekolah ini sudah menyambut hari jadinya yang keempat bulan semenjak terbakar hangus pada 26 Disember 2009 yang lalu. Tiada sekolah di negeri ini mahupun di Malaysia barangkali yang tidak memiliki sekolah di dalam sekolahnya. Apa yang ada ialah sekeping tanah berarang yang mengubahsuai baki pondok, dewan makan dan astakanya untuk djadikan kelas sementara. Tiada sebarang tanda bantuan kerajaan akan tiba walaupun beberapa orang besar seperti Pengarah JPN sendiri sudah datang ke sekolah ini.

Begitulah kadang-kadang terlintas di fikiran penulis dan rakan-rakan. Adakah perlu menunggu kematian ahli parlimen di kawasan sekolah penulis barulah peruntukan jutaan ringgit itu akan disalurkan dengan segera ? Itu baru sebuah sekolah yang hangus terbakar. Belum dikira sekolah-sekolah lain yang bangunannya sudah berusia puluhan tahun dan sudah reput dimakan anai-anai.

No comments:

Post a Comment