Friday, March 19, 2010

Realiti Di Pedalaman

REALITI DI PEDALAMAN

16/03/2010, KAPIT – Artikel ini akan membincangkan beberapa isu berkaitan realiti pendidikan di pedalaman. Sebahagiannya sudah pernah ditulis di dalam buku ‘Jom Ke Pedalaman’ karya penulis sendiri. Cuma kali ini penulis akan membuat sedikit perbandingan antara pendidikan di pedalaman Malaysia dan pedalaman di luar negara.

Untuk mengupas semua isu dan faktor dalam satu artikel adalah mustahil. Justeru dalam entry ini hanya membicarakan mengenai kualiti guru. Sebagai respon kepada isu yang ditimbulkan oleh seorang pegawai di Pejabat Pelajaran Daerah yang penulis siarkan pada artikel yang lepas, subjek kualiti guru akan membuka tirai perbincangan kita.

Jika pegawai tersebut atau ada sesiapa yang masih berfikir bahawa kualiti guru terletak pada sijil mereka, sila fikirkan semula dan lihat bagaimana perspektif negara maju menguruskan guru di pedalaman mereka dan bandingkan dengan pengurusan guru pedalaman di Malaysia. Adakah kualiti guru di pedalaman kurang bermutu atau sedikit bilangannya ?

Untuk memahami perkara ini, istilah kualiti guru itu sendiri perlu diperhalusi. Terdapat pelbagai tafsiran mengenai kualiti guru sama ada yang dikeluarkan oleh ahli akademik, aktivis, ahli politik, pentadbir jabatan dan ramai lagi golongan yang lain. Sesiapapun bebas mengemukakan pendapat masing-masing. Tiada siapa yang betul mahupun salah. Cuma kita perlu mencari yang terbaik sahaja di antara tafsiran itu.

Pihak pentadbir pendidikan di mana-mana negara sekalipun pasti akan meletakkan elemen ijazah sebagai komponen nombor satu kriteria kualiti guru mereka. Itulah yang dipamerkan dalam kajian Jerry Johnson dan rakan-rakannya di Amerika Syarikat. Di Malaysia, lebih 90% sekolah pedalamannnya ialah kategori sekolah rendah yang majoriti gurunya berkelulusan diploma. Dalam usaha kerajaan untuk meningkatkan kualiti guru, maka program pengisian guru siswazah dan pensiswazahan guru lama lepasan diploma sedang giat dijalankan. Menurut sasaran kerajaan, guru-guru di sekolah rendah secara keseluruhannya tanpa mengira bandar atau luar bandar akan diisi oleh …….% guru siswazah menjelang ………..

Berdasarkan perspektif penulis, kualiti guru perlu dinilai melalui dua komponen yang seimbang iaitu akademik dan personaliti. Mengapa ? Kerana dua komponen ini yang akan digunapakai oleh guru untuk melahirkan murid. Walaupun pandangan penulis ini bukanlah perkara baru bahkan sudah acapkali dilaungkan di media, namun realiti yang berlaku adalah sebaliknya. Mungkin pembaca akan beranggapan, jangankan pedalaman, guru di bandar pun memerlukan kedua-dua komponen itu juga.

Memang benar tetapi yang menjadikan keperluan itu semakin sangat kritikal di pedalaman ialah kerana hampir tiada pengawasan ke atas tingkahlaku guru di sana. Hal ini kerana faktor geografi yang sangat jauh khususnya daripada pemantauan PPD dan JPN, ibu bapa yang kurang berpendidikan dan tidak tahu asas undang-undang, kepimpinan sekolah yang lemah dan bermasalah. Fenomena ini sangat berbeza berbanding di bandar yang gerak geri guru sentiasa menjadi perhatian masyarakat yang educated, media yang sentiasa mencari bahan berita, ibu bapa yang sentiasa menggunakan undang-undang untuk mengajar guru, pemantauan yang mudah oleh PPD dan JPN serta kepimpinan sekolah yang tegas (kerana pimpinan sekolah sering menjaga imej sekolah).

Untuk mencari guru bermasalah di pedalaman jauh lebih senang berbanding mencari guru bermasalah di bandar. Pengakuan penulis ini mungkin agak kontroversi tetapi itulah pengalaman sepanjang hampir 4 tahun di pedalaman. Di sekolah pedalaman, guru-guru khususnya yang bukan anak tempatan sangat rendah motivasi keguruannya kerana sentiasa menyibukkan diri dengan isu perpindahan. Manakala guru-guru tempatan pula seringkali berasimilasi dengan sebahagian budaya buruk masyarakat pedalaman khususnya alkohol dan hiburan melampau sehingga meleret-leret kepada masalah sosial lain yang dibawa oleh kesan alkohol itu.

Akhirnya fenomena bekerja sambil lewa, datang kerja lambat, balik kerja awal, ponteng kelas, ponteng sekolah, bekerja ikut mood, hiburan melampau dan seumpamanya sentiasa terjadi. Inilah asas mengapa komponen akademik dan personaliti yang seimbang sangat diperlukan khususnya di pedalaman. Malangnya, komponen personaliti guru yang sangat penting ini tenggelam lantaran fokus yang terlalu ditumpukan kepada kelayakan akademik guru. Ditambah pula dengan mitos ‘sekolah cemerlang kerana dipenuhi oleh guru siswazah dan berpengalaman’, masalah murid-murid di sekolah pedalaman tidak akan selesai jika kualiti guru ditakrifkan sebegitu.

Setelah memahami bagaimana isu takrifan kualiti guru membawa implikasi besar kepada sekolah, seterusnya penulis membuat perbandingan realiti pendidikan di pedalaman Malaysia dan pedalaman di luar negara khususnya negara maju seperti Amerika Syarikat dan Australia secara umum.

Perbezaan utama yang menjadikan padang pembelajaran pedalaman kita tidak sama dengan negara maju ialah :

· Pendidikan di Malaysia masih dalam proses melengkapkan sekolah-sekolah rendah di pedalamannya (termasuk bandar) dengan guru siswazah (yang dianggap berkualiti dari sudut sijil mereka). Manakala pengurusan di negara maju sudah melangkah ke tahap merekrut, dan mengekalkan guru-guru terbaik bahkan pengurusan sekolah terbaik mereka di sekolah pedalaman.

Justeru, adalah tidak adil jika kita hendak membandingkan pencapaian murid di pedalaman Malaysia dengan pencapaian murid di pedalaman Amerika Syarikat (walaupun mungkin murid kita lebih cemerlang dalam beberapa aspek pembelajaran).

Menurut kajian Jerry Johnson, kadar pertukaran guru di pedalaman adalah tinggi. Pengalaman ini turut dikongsi oleh Malaysia dan negara-negara lain. Pertukaran guru perlu difahami dalam pelbagai perspektif khususnya implikasinya ke atas sekolah dan bukannya sekadar keluar masuk seseorang guru ke sekolah yang berbeza.

Kesan besar pertukaran guru yang tinggi membawa maksud bahawa kepimpinan sekolah terpaksa melaburkan lebih banyak masa, tenaga dan kos untuk membina semula pasukan akademik di sekolahnya. Pembangunan staf sekolah yang sepatutnya berjalan lancar akan terencat disebabkan proses turnover ini. Murid-murid pula terpaksa berhadapan dengan prospek yang tidak mengetahui latar belakang diri dan komuniti mereka sehingga mungkin mencetuskan implikasi emosi yang negatif.

Jangan lupa kepimpinan sekolah di pedalaman bukanlah sebagus yang disangka. Sekolah-sekolah yang hanya mempunyai seorang guru besar dan seorang penolong kanan sudah menjadi perkara biasa di pedalaman. Semuanya gara-gara menolak tawaran mengisi jawatan ini jika ianya terletak di pedalaman. Bahkan terdapat juga sekolah yang tidak mempunyai guru besar dan kerani. Pembaca fikirkan, Bagaimanakah kepimpinan yang lemah dapat membina sebuah pasukan akademik yang sering bertukar ?

Ikuti entry seterusnya pada masa akan datang …..

No comments:

Post a Comment