Friday, February 26, 2010

PENDIDIKAN DI BAWAH MENTERI PELAJARAN BARU


21/02/2010, KAPIT – Beberapa minggu lepas penulis telah membuka portal laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mengetahui tarikh permohonan untuk Hadiah Biasiswa Kementerian, 2010. Biasiswa ini merupakan sesuatu yang telah lama penulis idamkan sejak mula bertugas lagi kerana cita-cita untuk terus belajar tidak pernah padam. Namun agak aneh apabila perkara yang ditunggu-tunggu saban tahun ini tidak dibuka lagi pada tahun ini.

Alasan yang diberikan ialah kerana peruntukan yang diberi kepada Kementerian Pelajaran telah dikurangkan. Justeru, Hadiah Biasiswa ini dan beberapa kursus dalam perhidmatan yang lain juga dihentikan buat tahun ini sehingga diberitahu semula. Sebagai ganti, pegawai yang ingin menyambung belajar (untuk permohonan Sarjana dan Kedoktoran) diminta untuk memohon Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBPTB). Penulis sangat hampa dengan perkara ini tetapi cuba untuk memahami masalah kewangan yang sedang dihadapi oleh kerajaan.

Dalam tempoh beberapa hari kemudian, timbul pula isu Kementerian Pelajaran tidak akan menyediakan lagi makanan ala buffer untuk guru-guru yang pergi ke kursus anjurannya. Sebagai ganti, nasi bungkus akan diberikan kepada setiap peserta kursus atau seminar. Alasan yang diberikan ialah untuk berjimat cermat.

Tidak lama kemudian, keluar cadangan untuk menghadkan kursus di hotel dan digantikan dengan kursus secara in house di dalam kawasan sekolah. Beberapa hari selepas itu, cadangan yang sama diperluaskan lagi kepada program kokurikulum murid agar dibuat sahaja di dalam kawasan sekolah berbanding di luar kawasan atas keselamatan dan berjimat cermat.

Pada mulanya tiada apa yang menghairankan. Namun apabila difikirkan semula, penulis mula terfikir mengenai alasan yang diberikan oleh Kementerian dan kesannya kepada warga sekolah. Jangan lupa pada awal tahun ini pun Skim Bantuan Tuisyen sudah tiada lagi. Entah apa alasan yang diberikan. Adakah kelima-lima contoh ini merupakan petanda kepada banyak lagi aktiviti lain bakal dihadkan atau dihapuskan ?

Pada masa yang sama, pelbagai cadangan dikemukakan oleh Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyidin Yasin seperti membuat prasekolah di rumah panjang dan mengembalikan kegemilangan sukan di sekolah-sekolah. Sesiapa yang waras pasti tahu kos yang terlibat sudah pasti mencecah jutaan ringgit dengan peruntukan kepada pembinaan sekolah, penyediaan guru-guru dan elaun yang terbabit.

Penulis sangat khuatir melihat cara sistem pendidikan di negara ini diurus sedemikian. Hal ini bukan kerana masalah remeh temeh yang melibatkan soal makanan atau yang seumpama dengannya. Perkara yang meresahkan ialah ke mana hala tuju Pelan Induk Pembangunan Pelajaran, PIPP 2006-2010 yang dibangunkan ketika era Menteri Pelajaran terdahulu, Dato Seri Hishammudin ? Malah sehingga ke hari ini, berapa kalikah soal PIPP ini disentuh oleh Menteri Pelajaran yang baru ?

Jika Wawasan 2020 yang dilhamkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad sentiasa disebut-sebut dan dibawa kemas oleh kedua-dua Perdana Menteri selepasnya, mengapa PIPP tidak seperti itu ? Secara peribadi, penulis amat mengagumi Pelan Induk Pembangunan Pendidikan itu dan percaya ianya merupakan Road Map To Vision 2020. Malangnya kepimpinan dan program Kementerian Pendidikan di bawah Menteri Pelajaran yang baru, Tan Sri Muhyidin Yasin agak hambar, terlalu perlahan dan kabur hala tujunya. Bahkan beberapa cadangan yang dikemukakan kelihatan ad hoc dan tidak melalui analisis kritikal sebelum diluahkan.

Walaubagaimanapun, masih terlalu awal untuk mengkritik kepimpinan Menteri Pelajaran yang baru ini. Hanya kegusaran dihati sahaja boleh disampaikan buat masa ini agar beberapa kesilapan lalu di dalam sistem pendidikan negara tidak lagi berulang.

No comments:

Post a Comment