Saturday, October 30, 2010

BAKUN MENGERINGKAN AIR

29/10/2010, Sibu : Assalamualaikum semua... Menjelang tiga minggu lagi sebelum sekolah melabuhkan tirai, terdapat beberapa isu di kawasan pedalaman ni.. Mungkin pembaca semua sedang mengikuti perkembangan isu bakun yang kerap keluar di media kini. Sekolahku antara yang terjejas secara langsung disebabkan projek bakun itu.
Berdasarkan surat khabar Borneo hari rabu lepas, kemungkinan sekolahku dan empat buah lagi sekolah lain yang terjejas akibat paras air sungai batang rajang yang semakin surut, ditutup atau berpindah. Hai...apa dah berlaku. Surat khabar hari ini pula menjelaskan lagi bagaimana kesan paras air sungai batang rajang yang semakin susut akibat takungan oleh empangan bakun menjejaskan banyak pihak. Ada lebih kurang 20 rumah panjang, 5 buah sekolah dan pelbagai urusan dan aktiviti manusia yang menggunakan sepanjang sungai ini akan terjejas teruk.
Pengalamanku sendiri sehingga kini sudah mulai memeritkan. Bot ekspres dan tongkang juga sudah tidak lagi beroperasi melainkan jika paras air naik sedikit jika hujan. Namun sampai bila mahu mengharapkan hujan ? Ada hujan adalah bot ekpres, tiada hujan tiadalah bot ekspres..Memang menyeksakan. Jalan kem balak pula kerap tiada kenderaan yang baik untuk beroperasi disebabkan terlalu ramai orang yang menggunakannya.
Sehingga kini sekolahku sudah tidak menghantar wakil untuk 5 buah kursus gara-gara tiada pengangkutan air akibat sungai yang semakin kering. Walaupun sebahagian pegawai dari PPD menganggap sekolah yang terletak di kawasan tebing sungai besar lebih baik berbanding sekolah-sekolah yang berada di sungai kecil, hakikatnya dalam keadaan begini kami lebih terasa kesannya. Jika kebanyakan sekolah lain masih mempunyai jalan kem balak, namun kami agak jauh dan terpaksa menunggu giliran yang kerap kali tidak berpihak kepada kami.
Mungkin catatatnku kali ini masih berterabur. Ini kerana aku terpaksa mencuri-curi waktu keluar yang terhad ini untuk menulis sambil menguruskan banyak perkara lain. Insya Allah, pada waktu cuti sekolah kelak, aku akan cuba berikan entry yang lebih baik untuk pembaca semua. Jumpa lagi

2 comments:

  1. salam..yeke ckgu..alhmdulillah..sy sokong jg cos sy adlh slh sorg student yg jd 1st experiment 4 ppsmi..martabatkan bahasa ibunda.

    ReplyDelete