There was an error in this gadget

Friday, October 8, 2010

APA YANG BERLAKU ?


08/10/2010-KAPIT- Sekiranya para pembaca membaca atau mengikuti perkembangan isu 'aneh tapi benar' yang berlaku di sepanjang sungai Batang Rajang di kawasan Kapit dan Sibu, ianya sangat mengejutkan. Menurut surat khabar perdana kelmarin dan hari ini, sungai Batang Rajang tidak dapat dilalui oleh bot ekspress dan pengangkutan air yang lain kerana permukaan sungai yang dilimpahi oleh ribuan kayu balak terapung. Sambil menyifatkan peristiwa itu sebagai yang terburuk dalam sejarah, kertas siasatan bencana sudah dimulakan.

Jika ada pembaca yang belum melihat gambar peristiwa tersebut, sila surf internet untuk mendapatkan gambar yang lebih baik. Ketika perkara itu berlaku jumaat yang lalu, aku baru sahaja menaiki bot ekspress untuk ke sibu pada hari sebelumnya dan akan kembali ke Kapit pada hari ini. Mungkin kuasa tuhan untuk menyelematkanku daripada bencana alam yang dahsyat ini. Para pembaca juga boleh melihat peristiwa ini di dalam laman youtube.

Semoga entry yang tidak disangka ini akan membuatkan lebih ramai orang membuka mata mengenai masalah yang dihadapi di kawasan pedalaman. Aku tidak dapat bayangkan berapa ramaikah pihak yang akan terjejas dengan bencana buatan manusia ini. Pihak sekolah, penduduk kampung dan pengguna sepanjang sungai itu jauh melebihi dengan semua pembalak di hutan sana. Fikir-fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment